tirsdag 27. januar 2015

Meg, en Wolksvagen Camper og masse vin

Etter en lang ferie i Sør-Afrika, Tanzania og Malawi sitter jeg igjen med masse opplevelser, ny giv og ikke minst et par ekstra kilo. Det er mye som kan bli sagt om ferien, så jeg skal lose dere gjennom et par høydepunkter (i alle høydepunktene er det minst én flaske rødvin inkludert):

Natten som uteliggere:
Jeg, Lars og Christian var på vei fra Cape Town til Johannesburg og en kveld hadde vi fastsatt å tilbringe natten i Vic Bay. I og med at det var ferie i Sør-Afrika var det ikke enkelt å finne ledige rom, og dette viste seg ekstra vanskelig på dette lille strand-tettstedet. Alt var utleid. Heldigvis hadde vi kjøpt en sekk med ved og slo camp på en gressplen ved stranda. Alt var veldig idyllisk til ca. femten minutter etter vi hadde lagt oss og det begynte å regne. Teltløse som vi var søkte vi tilflukt i badevakttårnet. Etter et par timers tid der vi druknet sorgene våre i rødvin kunne vi nok en gang gå til søvn. Det endte helt fantastisk da vi våknet og kunne gå tjue meter før vi var i vannet.

Værfast på verdens mest turistiske fjell:
Table Mountain er et fjell som ikke ligner på et fjell, og om det gjør det så er det et ekstremt ubehagelig bord. I tillegg er det hver dag alt for mange mennesker som går opp dit. Vi tenkte derimot at vi skulle gå opp på natta for å rekke soloppgang. Det blåste noe fryktelig i det vi nærmet oss toppen og vi bestemte oss for å søke ly. Så der satt vi; fem gutter tett inntil hverandre for å holde varmen og livnæret oss på hver vår Snickers. Slik har det seg altså at jeg aldri nådde toppen av søndagsturfjellet.

En busstur i Malawi:
Vi hadde levd glade og late dager i Nkatha Bay ved Malawisjøen før det var å tide å komme seg tilbake til Zambia. Planen var å ta en buss til Lilongwe, og så dra videre til Zambia dagen etter. Bussen gikk som forventet da den var full og vi kom oss avgårde rundt klokka fire som ikke var urimelig seint. Ankomst var da forventet seks til syv timer senere. På kvelden våknet jeg av at bussen hadde stoppet kun for å li opplyst om at vi hadde gått tom for bensin i ingenmannsland. Her var vi i flere timer og det var virkelig ingenting å f tak i, men til slutt kom vi oss da av gårde. Det hele endte med at vi ankom Lilongwe tidlig neste morgen og måtte hoppe rett på bussen til Lusaka som tok over tolv timer. Vi kom oss frem, men tretti timer på buss i strekk er ikke å anbefale!

Det aller største høydepunktet var nok da vi hadde road trip i vindistriktet med en gammel Wolksvagen Camper. Høyt der oppe på listen over mine beste øyeblikk!

Det er så mye annet som kunne blitt listet; jeg har badet i verdens kuleste badekar, nakenbadet i jungelen i Sør-Afrika, Kaizer Chiefs vs. Orlando Pirates, Foo Fighters-konsert i Cape Town, buldring på en strand med pingviner, besøkt utallige vingårder, dykka, feira nyttårsaften på Zanzibar, bada i Malawisjøen, SUPa i Malawisjøen, snorkla i Malawisjøen, mata ørn i Malawisjøen og blitt lokal mester i lengdehopp på en strand ved Malawisjøen (ja, Malawisjøen var kult, og den er veldig stor. Sjekk gjerne ut Michael Mountain med «How big is the lake»).

Nå er jeg altså tilbake i Mufulira og det var helt fantastisk å møte familien og venner igjen. Det gikk opp for meg på bussen i det vi nærmet oss Mufulira at jeg snart var hjemme igjen. Mufulira har blitt mitt andre hjem og jeg ser frem til tiden fremover; både sosialt og arbeid. Jevnlige oppdateringer følger.














2 kommentarer: